Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

Tuesday, April 19, 2011

✿.✿ ♥ ♥ AnTaRA dUa CiNTa..??

بِـــــــــــــسمِ للهِ الرَّ حْمنِ الرَّ حِيم



“Walau kita bergelar sebagai seorang wanita muslimah, tidak bererti kita tidak boleh bergaya… Masih ada pakaian-pakaian moden yang bersesuaian dengan syariat kita…” terang seorang pereka fesyen tersebut. Tergelak saya dibuatnya… Manakan tidak, memang labuh tapi ikut potongan badan. Dengan warna...-warna yang memang boleh menarik perhatian orang untuk melihat si pemakai. Ditambah dengan manik-manik bergemerlapan yang menonjol itu. Siapa yang tidak tertarik untuk melihat..? Dipadankan pula dengan tudung-tudung yang telah dinaiktarafkan dengan nama artis-artis tempatan. Semuanya menampilkan tema yang serupa, iaitu walau bertudung tapi masih mampu untuk tampil dengan mempesona.

Inilah hakikat Muslimah akhir zaman. Menutup aurat (kata mereka), tapi pakaian masih ketat sehingga menampakkan susuk tubuh mereka. Berpakaian sopan, tetapi dengan warna dan perhiasan yang menarik pandangan. Memakai tudung tapi nipis dan jarang, yang panjang dililit pendek hanya melepasi bawah leher. Jelasnya, busana muslimah yang wujud kini sudah banyak disalah erti oleh si pereka dan yang terkena, siapa lagi kalau bukan si pemakai....


Kepada yang tidak mudah terpengaruh dengan peredaran fesyen, yang masih lagi mengambil role-role model daripada Al-Quran dan As-Sunnah... moga istiqamah hendaknya. Cuma yang menjadi kebimbangan di hatiku ini, pada segelintir muslimah yang menjadikan pakaian muslimah mereka itu untuk menarik perhatian orang lain. Secara luarannya, sudah cukup sempurna... Berjubah, bertudung labuh, bersarung tangan dan bersurung kaki... Tapi niatnya ’dibelokkan’ ke arah lain... Saya teringat seorang sahabat, bila mana dipuji oleh si lelaki tentang kesopanan dan keayuan dia berpakaian begitu, dia menangis!!! Dia menangis dan megatakan bahawa dia berpakaian begitu untuk mengelakkan lelaki dari memandangnya, bukan untuk memandangnya, apatah lagi memujinya... Namun ada sahaja golongan yang apabila dipuji, dia makin hanyut bersama pujian si lelaki... Ingatlah wahai muslimah.. Ini boleh mendatangkan fitnah pada agama Islam itu sendiri... Teringat pada pengaduan seorang kawan kelas,

”Ada budak matrik aku nie, terkejut aku tengok sem nie dia dah pakai tudung lubuh. Rupa-rupanya boyfriend dia yang suruh. That’s why aku tak percaya sangat pada perwatakan orang-orang ’alim’ nie..”

Bukankah itu menjadi fitnah buat wanita muslimah yang lain...? Bak kate pepatah melayu, kerana nila setitik rosak susu sebelanga...


Sebaik-baik pakaian adalah pakaian taqwa. Justeru, hanya ketaqwaan yang sebenar kepada Allah menjadikan seseorang itu redha untuk tunduk kepada setiap suruhan dan larangan-Nya. Tubuh yang cantik dan indah bukan tiket untuk meraih perhatian manusia, tetapi sebagai ujian ketaatan selaku hambaNya. Allah s.w.t menegaskan melalui firman-Nya yang bermaksud :


”Kemudian sesungguhnya pada hari kamu akan ditanya tentang segala nikmat yang telah dinikmati kamu (di dunia)” [Surah al-Takathur 102 : 8]

Kurniaan yang pelbagai daripada Allah di dunia ini, harus disalurkan kepada usaha untuk mengajak manusia agar mengabdikan diri kepadaNya. Biarpun hanya sekadar bertudung dan pakaian yang menutup aurat menurut syariat, mampu mengawasi pemakainya untuk menjaga tingkah laku dan akhlak selaras dengan pakaian yang dipakai. Hal ini kerana pakaian melambangkan imej agama yang mulia, suatu tangunggjawab dan amanah bagi orang yang insaf tentang dosa dan pahala.

Jangan nanti ketika di padang mahsyar untuk diadili, pakaian indah biarpun menutup aurat ketika di dunia hanya menjadi bukti kepada rasa angkuh, riak dan ujub dalam diri. Atau, menjadi bukti bahawa pemakainya pernah melakukan dosa ”mengelirukan” manusia tentang kewajipan menutup aurat yang sebenarnya, na’uzu billahi min zaalik. Bukan ’fesyen Islami’ atau ’busana muslimah’ yang akan membantu di sana, akan tetapi amalan jasad dan rohani yang selari dengan maksud ’menutup aurat’ yang dituntut Ilahi.

p/s : Ya Allah... ikhlaskan hati kami hanya keranaMu.

No comments: